Jest międzynarodową konwencją, która została podpisana w 1954 roku w Genewie. Polska ratyfikowała ją w 1975 roku. Konwencja ta określa szczegółowo zasady przewożenia materiałów niebezpiecznych, wskazując warunki, na jakich ma się to odbywać. Przepisy w zakresie ADR stosowane są w przewozie krajowym lub międzynarodowym, gdy transport dotyczy towarów klasyfikowanych jako niebezpieczne.
Zgodnie z ustawą z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, która weszła w życie 1 października 2016 r. na duże firmy nałożony został obowiązek sporządzania audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Pierwsze audyty energetyczne w tych firmach powinny były zostać przeprowadzone w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (tj. do 30 września 2017 r.).
W ciągu 30 dni od przeprowadzenia audytu trzeba o tym zawiadomić Prezesa URE (Urząd Regulacji Energetyki). Po raz pierwszy należało sporządzić taki audyt do 30 września 2017 r. a następnie do 31 października przekazać go do Prezesa URE. Audyt energetyczny przedsiębiorstwa przeprowadzany jest co 4 lata. Obowiązkowi temu podlegają wszystkie firmy kwalifikowane do grupy dużych przedsiębiorstw. Obowiązek sporządzania audytu energetycznego przedsiębiorstwa został nałożony na przedsiębiorcę, który w dwóch ostatnich latach obrotowych: 1) zatrudniał średniorocznie co najmniej 250 pracowników lub 2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, oraz sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.
(Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami) gromadzi informacje m.in. o wprowadzanych na rynek opakowaniach, produktach, olejach, oponach, zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, bateriach, akumulatorach, osiąganych poziomach odzysku i recyklingu, odpadach, decyzjach z zakresu gospodarki odpadami.
Baza Danych Sprawozdań (BDS) o substancjach zubożających warstwę ozonową (SZWO) i fluorowanych gazach cieplarnianych oraz pozostałych fluorowanych gazach cieplarnianych (w BDS określanych łącznie jako FGC) o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych.
Centralny Rejestr Operatorów (CRO), o którym mowa w art. 19 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1951) prowadzony jest przez wyspecjalizowaną jednostkę). Z dniem 1 lutego 2018 Centralny Rejestr Operatorów został dostosowany do wymogów ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie Centralnego Rejestru Operatorów.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:
1) przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
2) przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Dokument potwierdzający inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich odzysku.
Dokument potwierdzający recykling odpadów opakowaniowych, w tym określający masę tych odpadów i sposób ich recyklingu.
Dokument potwierdzający odpowiednio eksport odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich innemu niż recykling procesowi odzysku, w tym określający masę tych odpadów.
Dokument potwierdzający odpowiednio eksport odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi, w tym określający masę tych odpadów.
Wywóz odpadów opakowaniowych z terytorium kraju na terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej w celu poddania ich recyklingowi lub innemu niż recykling procesowi odzysku.
Wywóz opakowań z terytorium kraju na terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej.
Wywóz produktów w opakowaniach z terytorium kraju na terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej.
Rozumie się przez to wprowadzane bezpośrednio lub pośrednio, w wyniku działalności człowieka, do powietrza, wody, gleby lub ziemi:
a) substancje,
b) energię, takie jak ciepło, hałas, wibracje lub pola elektromagnetyczne;
Stosuje się w przypadku magazynowania odpadów niebezpiecznych w opakowaniach o pojemności powyżej 5 litrów. Na etykiecie powinien znaleźć się kod i rodzaj odpadu, zawartość opakowania, adres i data rozpoczęcia magazynowania w danym miejscu (każdy kolejny posiadacz odpadów nadpisuje adres i datę). Etykieta powinna być czytelna, trwała i odporna na warunki atmosferyczne. Jej wzór określa rozporządzenie.
Zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów, łącznie z nadzorem nad tego rodzaju działaniami, jak również późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów oraz działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami.
Przywóz opakowań na terytorium kraju z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej w celu wprowadzenia do obrotu.
Przywóz produktów w opakowaniach na terytorium kraju z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej w celu wprowadzenia do obrotu.
Rozumie się przez to:
(Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) każdy podmiot korzystający ze środowiska powinien złożyć coroczny raport KOBIZE o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancjach. Początkowo obowiązek ten dotyczył tylko zakładów posiadających instalacje, obecnie jednak raport ten muszą wypełniać nawet przedsiębiorcy, którzy korzystają ze środowiska np. tylko w zakresie spalania paliw silnikowych. Docelowo sprawozdawczość ta ma zastąpić dotychczasowe naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska, jednak w okresie przejściowym przedsiębiorca ma obowiązek składać obydwa sprawozdania.
Rozumie się przez to zespół działań obejmujących w szczególności roboty budowlane, roboty ziemne, rekultywację gleby, zalesianie, zadrzewianie lub tworzenie skupień roślinności, prowadzących do przywrócenia równowagi przyrodniczej lub tworzenie skupień roślinności, prowadzących do przywrócenia równowagi przyrodniczej na danym terenie, wyrównania szkód dokonanych w środowisku przez realizację przedsięwzięcia i zachowanie walorów krajobrazowych.
(Karta Ewidencji Odpadu) to dokument prowadzony w systemie rocznym, który poświadcza postępowanie z odpadem od momentu, kiedy znalazł się on w posiadaniu przedsiębiorcy, do chwili, gdy odpad poddano procesom przetworzenia lub został on przekazany kolejnym posiadaczom odpadów.
(Karta Przekazania Odpadu) zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach sporządza ją w odpowiedniej liczbie – po jednym egzemplarzu dla każdego z posiadaczy odpadów, który przejmuje odpad – posiadacz odpadów, który przekazuje odpady. Posiadacz odpadów, który przejmuje odpad jest obowiązany potwierdzić przejęcie odpadów na wystawionej karcie.
To grupa związków organicznych, wykazujących następujące własności:
Najbardziej uniwersalnym kryterium kwalifikacji poszczególnych substancji do grupy LZO jest kryterium prężności pary (ang. vapour pressure) związku organicznego -nie mniejszej niż 0,01 kPa w temp. 20°C.
Rozumie się przez to czasowe przechowywanie odpadów obejmujące:
Rozumie się przez to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:
Każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany.
Odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzanie odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości.
Opakowania wycofane z użycia, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań.
Jest to jakikolwiek proces, którego głównym wynikiem jest to, aby odpady służyły użytecznemu zastosowaniu przez zastąpienie innych materiałów, które w przeciwnym przypadku zostałyby użyte do spełnienia danej funkcji, lub w wyniku którego odpady są przygotowywane do spełnienia takiej funkcji w danym zakładzie lub ogólnie w gospodarce.
W rozumieniu ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi to nowy rodzaj opakowań, niewystępujących w starej ustawie. Ich pojawienie się jest wynikiem rozdzielenia opakowań naturalnych na opakowania z drewna i opakowania pozostałe. Zaliczamy do nich np.: korki do butelek, zamknięcia gumowe, opakowania ceramiczne czy też tekstylne.
W rozumieniu ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi to wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych.
Opakowanie posiadające właściwości fizyczne i charakterystykę pozwalające co najmniej na jego dwukrotne zastosowanie do tego samego celu, do którego opakowanie zostało pierwotnie przeznaczone, z pomocą lub bez pomocy wyrobów pomocniczych dostępnych na rynku umożliwiających powtórne wykorzystanie opakowania; opakowanie to staje się odpadem opakowaniowym z chwilą, gdy przestaje być wyrobem wielokrotnego użytku.
Opakowanie wykonane co najmniej z dwóch różnych materiałów, których nie można rozdzielić ręcznie lub za pomocą prostych metod mechanicznych.
Według obowiązującej w Polsce sprawozdawczości statystycznej są to te opłaty, które kierowane są, przynajmniej w części, na konta funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej różnych szczebli (narodowego, wojewódzkich, powiatowych i gminnych) – są to typowe opłaty. Można także wyróżnić wiele innych opłat ekologicznych, które trafiają na konta innych instytucji niż fundusze ochrony środowiska – jednak można je tak nazywać tylko ze względu na ich powiązanie z korzystaniem ze środowiska. Do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska oraz administracyjnych kar pieniężnych są obowiązane, z zastrzeżeniem art. 284 ust. 2, podmioty korzystające ze środowiska (osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami ponoszą opłaty za korzystanie ze środowiska w zakresie, w jakim korzystanie wymaga pozwolenia na wprowadzanie substancji lub energii do środowiska oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo wodne).
Powstaje na wskutek niewywiązania się z ustawowego obowiązku uzyskania odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, który powstaje w chwili wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach. Jest to pewien rodzaj opłaty ekologicznej wpłacanej na konto Urzędu Marszałkowskiego właściwego co do siedziby wprowadzającego.
Obowiązek ten może być wykonywany samodzielnie lub poprzez organizacje odzysku opakowań.
Dotyczy przedsiębiorców prowadzących jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której oferowane są torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce (popularne reklamówki). Stanowi dochód budżetu państwa i zgodnie z przepisami musi zostać przekazana na stosowne konto Urzędu Marszałkowskiego właściwego co do miejsca pobierania, do 15 marca roku następującego po roku, w którym została pobrana.
Są to opłaty za:
– emisję do powietrza z procesów: spalania paliw tj. ogrzewanie – kotłownie (piece na węgiel, koks, olej opałowy, gaz ziemny, piecyki grzewcze, dmuchawy, nagrzewnice, promienniki), transport – samochody, niestacjonarne urządzenia, maszyny, przeładunek paliw, itp.
– za pobór wody: w przypadku posiadania studni i poboru wody – obowiązek legalizacji studni, rozliczenia kwartalne do Wód Polskich.
– za ścieki: w przypadku posiadania skanalizowanych placów utwardzonych (o szczelnej nawierzchni), dróg i parkingów, z których wody opadowe i roztopowe odprowadzane są do wód lub posiadania własnej oczyszczalni – rozliczanie kwartalne do Wód Polskich
– za składowanie odpadów: jeśli wytworzone odpady kierowane są na składowisko odpadów, magazynowane niezgodnie z posiadaną decyzją lub magazynowane na zakładzie powyżej ustawowego terminu (powyżej 1 roku w przypadku odpadów niebezpiecznych, palnych i kierowanych na składowisko lub powyżej 3 lat dla pozostałych odpadów)
– za emisję z procesów technologicznych tj. np. spawanie, klejenie, malowanie farbami rozpuszczalnikowymi, odtłuszczanie benzyną, stosowaniem innych rozpuszczalników organicznych, szlifowanie.
– za emisję z urządzeń stacjonarnych tj. np. agregaty stacjonarne, przesiewacze, rozdrabniarki, kruszarki, młyny,
– za emisję do powietrza w przypadku: rozszczelnienia instalacji, awarii, naprawy (np. ubytku w instalacji klimatyzacyjnej w samochodach, w klimatyzatorach w biurach, w instalacjach chłodniczych, lodówkach, ladach chłodniczych).
Rozumie się przez to działanie polegające na wykorzystywaniu produktów lub części produktów niebędących odpadami ponownie do tego samego celu, do którego były przeznaczone.
Wytwórca odpadów lub osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej będąca w posiadaniu odpadów; domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.
Przedmiot lub substancja, powstająca w wyniku procesu produkcyjnego, którego podstawowym celem nie jest jej produkcja, może być uznana za produkt uboczny, niebędący odpadem.
Warunki uznania za produkt uboczny:
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie eksportu odpadów opakowaniowych, który w ramach tej działalności wystawia dokumenty EDPR lub dokumenty EDPO.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych, który w ramach tej działalności wystawia dokumenty EDPR lub dokumenty EDPO.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie recyklingu lub innego niż recykling procesu odzysku odpadów opakowaniowych, który w ramach tej działalności wystawia dokumenty DPR lub dokumenty DPO.
Rozumie się przez to zamierzenie budowlane lub inną ingerencję w środowisko polegającą na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin; przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty.
Rozumie się przez to procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie.
Rozumie się przez to odzysk polegający na sprawdzeniu, czyszczeniu lub naprawie, w ramach którego produkty lub części produktów, które wcześniej stały się odpadami, są przygotowywane do tego, aby mogły być ponownie wykorzystywane bez jakichkolwiek innych czynności wstępnego przetwarzania.
Każde działanie mające na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa, obejmujące informowanie o prawidłowym postępowaniu z odpadami opakowaniowymi, możliwym wpływie odpadów opakowaniowych na środowisko i zdrowie ludzi, dostępnych systemach zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych, w tym kampanie w środkach masowego przekazu, ulotki i broszury informacyjne, plakaty, konkursy, konferencje oraz imprezy o charakterze informacyjno-edukacyjnym.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Jest to odzysk, w ramach którego odpady są ponownie przetwarzane na produkty, materiały lub substancje wykorzystywane w pierwotnym celu lub innych celach; obejmuje to ponowne przetwarzanie materiału organicznego (recykling organiczny), ale nie obejmuje odzysku energii i ponownego przetwarzania na materiały, które mają być wykorzystane jako paliwa lub do celów wypełniania wyrobisk.
Prowadzona przez Marszałka województwa elektroniczna baza podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami stanowiąca integralną część BDO. Marszałek dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotu lub z urzędu, jeżeli podmiot podlega takiemu wpisowi nadając mu indywidualny numer i tworząc indywidualne konto. Wpisy na wniosek podlega opłacie rejestrowej, a podmiot wpisany jest zobligowany do uiszczania corocznej opłaty. Podmiot podlegający wpisowi jest zobligowany do umieszczania numeru rejestrowego na wszystkich dokumentach sporządzanych w związku prowadzoną działalnością, a w przypadku nieumieszczenia go podlega administracyjnej karze pieniężnej.
Rozumie się przez to poddanie gleby, ziemi i wód gruntowych działaniom mającym na celu usunięcie lub zmniejszenie ilości substancji powodujących ryzyko, ich kontrolowanie oraz ograniczenie rozprzestrzeniania się, tak aby teren zanieczyszczony przestał stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, z uwzględnieniem obecnego i o ile jest to możliwe, planowanego
w przyszłości sposobu użytkowania terenu; remediacja może polegać na samooczyszczaniu, jeżeli przynosi największe korzyści dla środowiska.
Rozumie się przez to stan, w którym na określonym obszarze istnieje równowaga we wzajemnym oddziaływaniu: człowieka, składników przyrody żywej i układu warunków siedliskowych tworzonych przez składniki przyrody nieożywionej.
Rozumie się przez to zbieranie, w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia specyficznego przetwarzania, obejmuje jedynie odpady charakteryzujące się takimi samymi właściwościami i takimi samymi cechami.
To jedna z usług elektronicznych świadczonych przez Krajową Administrację Skarbową za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Pozwala na obsługę operacji przewozu towarów w rejestrze zgłoszeń SENT. W systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (nakłada na podmioty przewożące tzw. towary „wrażliwe" na i przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązek dokonania zgłoszenia takiego przewozu do elektronicznego rejestru oraz jego uzupełniania
i aktualizacji.
Rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów.
Rozumie się przez to zakład lub jego część przeznaczone do termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem lub bez odzysku wytwarzanej energii cieplnej, obejmujące instalacje i urządzenia służące do prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów wraz z oczyszczaniem gazów odlotowych i wprowadzaniem ich do powietrza, kontrolą, sterowaniem i monitorowaniem procesów oraz instalacjami związanymi z przyjmowaniem, wstępnym przetwarzaniem i magazynowaniem odpadów dostarczonych do termicznego przekształcania oraz instalacjami związanymi z magazynowaniem i przetwarzaniem substancji otrzymanych w wyniku spalania i oczyszczania gazów odlotowych; jeżeli współspalanie odpadów odbywa się w taki sposób, że głównym celem tej instalacji nie jest wytwarzanie energii ani wytwarzanie produktów materialnych, tylko termiczne przekształcenie odpadów, wówczas instalacja ta uważana jest za spalarnię odpadów.
Rozumie się przez to poziomy dopuszczalne substancji lub energii oraz pułap stężenia ekspozycji, które muszą być osiągnięte w określonym czasie przez środowisko jako całość lub jego poszczególne elementy przyrodnicze.
Rozumie się przez to dopuszczalne wielkości emisji.
Rozumie się przez to postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko skutków realizacji polityki, strategii, planu lub programu, obejmujące w szczególności: a) uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko, b) sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, c) uzyskanie wymaganych ustawą opinii, d) zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu.
W przypadku magazynowania więcej niż 1 Mg odpadów niebezpiecznych rozporządzenie nakłada obowiązek wydzielenia strefy magazynowania tych odpadów (nie dotyczy odpadów niebezpiecznych z urobku, drewna, mieszanek bitumicznych), jeśli dopuszczalne jest magazynowanie odpadów innych niż niebezpieczne. Strefa ta powinna być oznakowana napisem „ODPADY NIEBEZPIECZNE” – oznakowanie powinno być czytelne, trwałe, odporne na warunki atmosferyczne.
Rozumie się przez to wprowadzane do wód lub do ziemi:
Rozumie się przez to ścieki bytowe lub mieszaninę ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi będącymi skutkiem opadów atmosferycznych, odprowadzane urządzeniami służącymi do realizacji zadań własnych gminy w zakresie kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych.
Rozumie się przez to ścieki niebędące ściekami bytowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi będącymi skutkiem opadów atmosferycznych, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową, a także będące ich mieszaniną ze ściekami innego podmiotu, odprowadzane urządzeniami kanalizacyjnymi tego zakładu.
Całkowita suma emisji gazów cieplarnianych wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez daną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt. Jest rodzajem śladu ekologicznego. Ślad węglowy obejmuje emisje dwutlenku węgla, metanu, podtlenku azotu i innych gazów szklarniowych (cieplarnianych) wyrażone w ekwiwalencie CO2. Miarą śladu węglowego jest tCO2e – tona ekwiwalentu dwutlenku węgla. Różne gazy cieplarniane w niejednakowym stopniu przyczyniają się do globalnego ocieplenia zaś ekwiwalent dwutlenku węgla pozwala porównywać emisje różnych gazów na wspólnej skali. Na przykład tona metanu odpowiada 25 tonom CO2e.
Ślad węglowy organizacji obejmuje emisje spowodowane przez wszystkie jej działania, wliczając w to zużycie energii przez wykorzystywane przez nią budynki i środki transportu. Ślad węglowy produktu obejmuje emisje spowodowane wydobyciem surowców, z których został wytworzony, produkcją, użytkowaniem oraz składowaniem bądź recyklingiem po zużyciu.
W rozumieniu ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi to:
Rozumie się przez to ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności powierzchnię ziemi, kopaliny, wody, powietrze, krajobraz, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej, a także wzajemne oddziaływania pomiędzy tymi elementami.
Rozumie się przez to: a) spalanie odpadów przez ich utlenianie, b) inne niż wskazane w lit. a procesy termicznego przetwarzania odpadów, w tym pirolizę, zgazowanie i proces plazmowy, o ile substancje powstające podczas tych procesów są następnie spalane.
Rozumie się przez to proces niebędący odzyskiem, nawet jeżeli wtórnym skutkiem takiego procesu jest odzysk substancji lub energii.
Wywóz odpadów opakowaniowych z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu poddania ich recyklingowi lub innemu niż recykling procesowi odzysku.
Wywóz opakowań z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Wywóz produktów w opakowaniach z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Przywóz opakowań na terytorium kraju z terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wprowadzenia do obrotu.
Przywóz produktów w opakowaniach na terytorium kraju z terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wprowadzenia do obrotu.
Każde działanie, w trakcie którego opakowanie przeznaczone i zaprojektowane do co najmniej dwukrotnego zastosowania jest powtórnie wykorzystywane do tego samego celu, do którego było pierwotnie przeznaczone.
Rozumie się przez to rodzaj i ilość wprowadzanych substancji lub energii w określonym czasie oraz stężenia lub poziomy substancji lub energii, w szczególności w gazach odlotowych, wprowadzanych ściekach oraz wytwarzanych odpadach.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska.
To przedsiębiorca:
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w szczególności:
Odpłatne albo nieodpłatne udostępnienie opakowań lub produktów w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium kraju w celu używania lub dystrybucji; za wprowadzenie do obrotu uważa się także:
dokonywane na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej.
Wstępne magazynowanie odpadów przez ich wytwórcę dotyczy przypadku, gdy wytwarzane są odpady i kiedy to wytwarzający magazynuje te odpady w miejscu ich wytworzenia.
Każdy, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów, oraz każdy, kto przeprowadza wstępną obróbkę: mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów. Wytwórcą odpadów jest też podmiot świadczący usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw, chyba że umowa o świadczenie tych usług stanowi inaczej.
Rozumie się przez to emisję, która może być szkodliwa dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, może powodować szkodę w dobrach materialnych, może pogarszać walory estetyczne środowiska lub może kolidować z innymi, uzasadnionymi sposobami korzystania ze środowiska.
Rozumie się przez to środki zastosowane w odniesieniu do produktu, materiału lub substancji, zanim staną się one odpadami, zmniejszające:
Gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów.
Rozumie się przez to taki rozwój społeczno- -gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.